top of page
Search
Songbird Agency

Intervju med Toril Solvang-Kayiambakis



Portrett: Toril Solvang av Anika Mackenroth

Toril Solvang er dramatiker og regissør. Hun er en av tre kunstneriske ledere for det nystartede Tigerstadsteatret i Oslo som jobber med teater for barn og unge.



Hun har skrevet og jobbet på mange teatre rundt omkring i Norge de siste årene, blant annet Nasjonaltheatret, Oslo Nye, Lille HT, Riksteatret, Barneteatret Vårt i Ålesund, Haugesund Teater, Carte Blanche/ Den Nationale for å nevne noen.


I 2015 ble hennes Peer, du lyver! For Riksteatret Heddanominert i klassen beste barne og ungdomsforestillig. Hun har skrevet tekster til Løperjenten for Carte Blanche og Den Nationale Scene, har dramatisert Leve Posthornet! Av Vigdis Hjort også for Riksteatret og oversatt Scener fra et ekteskap av Ingmar Bergman for Oslo Nye Teater.



For Den Unge Scenen skrev hun teksten Hangaren og har dramatisert Morten , 11 år av Simon Flem Devold.



Som regissør har hun blant annet jobbet på Lille Hålogaland og satte opp Medeas Barn som blant annet spilte på Ibsenfestivalen i 2014.


Klikk på knappen under for å lese mer om Toril og hennes verk.



Kan du beskrive metoden eller prosessen din når du skal skape et nytt verk?

Noen ganger kommer en idé som lyn fra klar himmel, da skriver jeg den ned så fort jeg kan. Andre ganger kommer den fra andre som en liten gave i form av oppdrag. Begge deler er fantastisk. Hvis det er en dramatisering av roman eller liknende , da må jeg begynne med å lese. Jeg leser først bare for å la teksten skylle over meg. Så må jeg notere i romanen alt mulig jeg liker eller syns er rart og gøy og så begynner jeg å skrive. Når jeg lager egne manus basert på egne ideer, så er det så forskjellig, ofte skriver jeg bare, mange ganger gjør jeg mye research; møter folk og intervjuer dem, det blir ikke alltid dokumentarisk- det er prosjektet som gir formen. Og målgruppa. Det er vanskelig å beskrive på en måte fordi jeg jobber bare på! Ofte jobber jeg tett på og sammen med andre.


Hvem/ hva er din største inspirasjon, og hvorfor?

Musikk er en stor inspirasjon. Jeg liker konserter! Og all slags musikk, pop, rock, jazz, klassisk - Musikk er egentlig den ultimate form for kunst spør du meg. Kan ikke leve uten. Skulle ønske jeg kunne lage musikk, men er veldig fornøyd noen andre kan det.


Ellers ; Det å bare å holde på, det inspirerer meg. Være i gang. Aldri komme i mål. Sønnen min.


Her er en liste over seriøse folk: Astrid Lindgren ( fordi hun skriver varmt og kjærlig om det aller vanskeligste )

Sandra Kolstad (fordi hun er alltid undersøkende og smart og ærlig) ,

Marit Moum Aune (for den enorme gleden over andre)

Beate Grimsrud (for hennes underlige univers),

Vigdis Hjort ( fordi hun gjentar og gjentar og aldri gir seg med å være så mye sårbart og ... latterlig menneske)

Suzanne Osten ( fordi hun ga meg tro),

Sara Stridsberg (fordi tekstene hennes har et eget mørke)


Og alle kollegane mine!!! Og disse menna da:

Lars Saabye Christensen (fordi han ser menneskene og alt det rare har for seg )

Henrik Ibsen (fordi han ser at vi lyver) ,

Édouard Louis (fordi han jeg trodde jeg var alene, men hans tekster gjør meg mindre alene)

Petter Næss ( fordi han alltid tror det kommer til å gå fint).

Bruce Springsteen (fordi han skriver vakre sanger om sårbare folk jeg føler jeg kjenner.)


Og en ny stemme jeg syns er modig, modigere enn jeg noen gang har vært:

Carina Edine.


Og alltid skuespillere som prøver. Altså når man er i prøver. Prøve er å leve.


Hvilke av dine egne verk er du mest stolt over og hvorfor?

To Hjem fordi den traff så mange ungdommer og ble laget med små midler og ble noe eget. Det Stykke Natt, fordi jeg følte det var et veldig modig prosjekt på mage plan. Medeas Barn, det er ikke eget verk, men egen regi med Lille HT. SÅ stolt over at Nina Wester våget dette med meg og barneskuespillere. Morten, 11 år fordi det ble et så rørende samarbeid med Rimfrost. I much prefer being able to see the eyes, fordi jeg hoppa inn i noe og fikk scenekunstvenner (og Henrik Hoff Vaagen) for livet. Den som henger i en tråd, fordi jeg fikk bli kjent med Nini Roll Anker og speile meg i henne og sagt noe viktig om urettferdighet og kvinner og verdens tilstand.


Har du et konkret minne om når det var du fant ut av at du ønsket å bli forfatter/dramatiker?

Det vokste frem. Jeg skrev alltid i hemmelighet. Dagbøker, dikt, brev, lapper alt mulig.... Begynte med teater som ikke så veldig ung... Jeg innså at hvis jeg skulle bli skuespiller, som jeg trodde var det eneste man kunne gjøre når man likte teater, så måtte jeg bli verdens beste sånn som Meryl Streep, men det var vanskelig. Så jeg ville heller skrive manus til sånne som henne. Fra spøk til alvor, jeg kommer fra arbeiderklassen der det viktigste var å finne seg en veldig trygg jobb i kommunen, så jeg måtte skjule også for meg selv at det var denne utrygge veien jeg skulle. Det var egentlig som en usaklig fantasi. Tror det var en som trodde på meg i Danmark og så ble jeg sparka i rumpa og kom inn på skole i Stockholm. Skrivingen er et anker uansett.


Hvilken bok var den siste du leste og hva synes du om den?

"Da vi var yngre" av Oliver Lovrenski. En helt egen poesi. Jeg kjente det dirra veldig i hjertet da jeg var ferdig- av mange grunner.


Har du noen anbefalinger på bøker, filmer eller TV-serier du har sett i det siste, eventuelt hvorfor?

"Da vi var yngre" av Oliver Lovrenski. Hjertet dirrer. Vigdis Hjort "Gjentakelsen" Kjente meg sånn igjen i det å omfavne seg selv. "Succession" - absolutt beste serien jeg vet. Fordi karakterene ikke er til å stole på og fordi det er så ekstremt bra skrevet.


Kan du fortelle oss om din favoritt karakter? (ja, det er lov å velge egne karakterer)

Hedvigs (i Villanden) sårbarhet og tro og evne til handling... Logan Roy i Succession. Truman Capote. Holden Caulfield. Jeg vet ikke om jeg har noen klare favoritter.


Ditt liv blir dramatisert til film, tv eller skuespill. Hvem ønsker du skal spille deg?

Ane Skumsvold. Eller Meryl Streep. He he. Renate Reinsve.


Kan du fortelle oss om ditt neste prosjekt?

Det er flere skriveprosjekt samtidig. Noe dramatiseringsprosjekt. Og noe om kjønn og noe om fattigdom og noen helt andre type tekster. Jeg har et skriveår, så jeg skriver hver dag.


Hvem hadde du ønsket å jobbe med i et drømmeprosjekt?

Alle jeg til nå har jobbet med. Og noen av de nevnte. Sandra Kolstad. Meryl Streep. Renate Reinsve. Édouard Louis. Pluss Fredrik Høyer. Og flere komponister.

8 views0 comments

Recent Posts

See All

Komentarze


bottom of page